ترندز تک

فاجعه‌ای دیگر برای انویدیا: انفجار کانکتور ۱۶ پین RTX 5090 و نابودی پردازنده و حافظه!

فاجعه‌ای دیگر برای انویدیا: انفجار کانکتور ۱۶ پین RTX 5090 و نابودی پردازنده و حافظه!
بازدید 2
0

مشکلات کانکتور برق کارت‌های گرافیک انویدیا تمامی ندارد. در جدیدترین مورد، یک کارت گرافیک GeForce RTX 5090 با کانکتور ۱۶ پین منفجر و به یک تعمیرگاه ارجاع داده شده است؛ اتفاقی که نه‌تنها کانکتور را پودر کرده، بلکه به مرگ کامل پردازنده گرافیکی (GPU) و حافظه ویدیویی (VRAM) منجر شده است.

از زمان عرضه سری RTX 40، کانکتور ۱۶ پین به قاتل بسیاری از کارت‌های گرافیک تبدیل شده است. بیشتر این موارد به پردازنده‌های گرافیکی رده‌بالایی مانند RTX 4090 و حالا RTX 5090 مربوط می‌شود که مصرف انرژی بسیار بالایی (معمولاً بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ وات) دارند. البته موارد مشابهی در نسخه‌های مجهز به این کانکتور از کارت‌های گرافیک RX 9070 XT شرکت AMD نیز دیده شده است. با توجه به اینکه طراحی‌ بردهای AMD به اندازه مدل‌های انویدیا پرمصرف نیست، به‌نظر می‌رسد که یک مشکل اساسی و حل‌نشده در ذات این کانکتورها وجود دارد.

فاجعه‌ای دیگر برای انویدیا: انفجار کانکتور ۱۶ پین RTX 5090 و نابودی پردازنده و حافظه!

در طول سال‌های اخیر، استانداردهای جدیدتری برای کانکتور ۱۶ پین معرفی شدند که قرار بود ایمن‌تر باشند؛ از جمله استاندارد 12V-2×6 و پاورهای سازگار با ATX 3.1 که قابلیت‌های ایمنی متعددی ارائه می‌دهند. تولیدکنندگان پاور، کارت گرافیک و کابل نیز محصولات جدیدی به بازار عرضه کرده‌اند، اما حتی این تلاش‌ها هم نتوانسته مشکل را ریشه‌کن کند. برای مثال، اخیراً شاهد سوختن کابل ۱۶ پین ۵۰ دلاری شرکت ایسوس بودیم.

اکنون بدترین نمونه از این خرابی در ویتنام گزارش شده است. دو کارت گرافیک RTX 5090 برای تعمیر به یک مرکز خدمات به نام quyle.gpufix فرستاده شدند. کارت اول به دلیل دستکاری شدن، دچار قطعی برق و مشکل عدم شناسایی GPU شده بود و حتی یک تراشه VRAM نیز روی برد آن وجود نداشت. خوشبختانه این کارت تعمیر شد و به حالت عادی بازگشت؛ اما وضعیت کارت دوم به مراتب وخیم‌تر بود.

فاجعه‌ای دیگر برای انویدیا: انفجار کانکتور ۱۶ پین RTX 5090 و نابودی پردازنده و حافظه!

در کارت RTX 5090 دوم، کانکتور ۱۶ پین به طور کامل منفجر شده بود. شدت انفجار به حدی بود که هیچ اثری از خود فیزیکی کانکتور باقی نمانده است. بخش مربوطه روی برد مدار چاپی (PCB) در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و گزارش شده که آسیب به حدی گسترده بوده که پردازنده گرافیکی و تراشه‌های VRAM را نیز کاملاً از بین برده است. هرچند اطلاعاتی درباره قطعات سیستمی که این کارت روی آن نصب بوده منتشر نشده، اما در تصاویر، لایه‌های مسی PCB نیز قابل مشاهده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد عمق سوختگی به حدی فاجعه‌بار بوده که تاکنون در هیچ موردی دیده نشده بود.

هیچ راه‌حل قطعی وجود ندارد

این اتفاق بار دیگر ثابت می‌کند که RTX 5090 و سایر کارت‌های گرافیک بالارده که از کانکتور ۱۶ پین استفاده می‌کنند، همچنان مستعد سوختگی، ذوب شدن و حتی انفجار هستند. درحال‌حاضر هیچ راه‌حل قطعی برای این مشکل وجود ندارد. اگرچه شرکت‌ها کارت‌های آسیب‌دیده را تعویض می‌کنند، اما در برخی موارد بسته به منطقه و فروشنده، دریافت کارت جایگزین نیز می‌تواند بسیار دشوار باشد.

فاجعه‌ای دیگر برای انویدیا: انفجار کانکتور ۱۶ پین RTX 5090 و نابودی پردازنده و حافظه!

اخیراً رسانه‌های فناوری مانند Club386 و یوتوبری به نام Daniel Owen نیز شاهد سوختن مدل‌های Founders Edition کارت RTX 5090 خود بوده‌اند که در تمام این موارد، باز هم کانکتور ۱۶ پین مقصر اصلی شناخته شده است.

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 2 =